تاسیسات ساختمانی چیست + انواع تاسیسات

اگر می­ خواهید در بهینه سازی مصرف آب سهمی داشته باشید؛ در ابتدا باید از به هدر رفتن آب شرب جلوگیری کنید و پس از آن آب خاکستری خانه خود را حداقل به روش دستی جمع آوری و استفاده کنید. در حقیقت، به این وسیله که به آن تلمبه نیز گفته میشود. پس بهتر است در هنگام طراحی نقشه انشعابات لولههای سرد و گرم از محلهای گفته شده دقت لازم به عمل آید تا در اینگونه مکان ها نصب نشوند. لولهکشی ساختمان به مجموع عملیاتی گفته میشود که طی آن، طبق نقشه مهندسی لولهها به هم متصل میشوند و سیستمی را ایجاد میکنند که برای انتقال مایعات، گاز و برق استفاده میشود. این کار برای مواقعی است که مجبور شوید لولهکشی را در کف ساختمان اجرا کنید. اما اگر فشار آب ورودی ساختمان به قدری کم است که تنظیم پمپ آب ساختمان هم پاسخگو نیست. پمپ استخر شما به نوعی مانند ” قلب ” استخر شما است. در چیلرهای جذبی همان طور که از اسم آن مشخص است با جذب کردن انرژی گرمایی از آب به وسیله یک سری واکنش های شیمیایی صورت می گیرد. علاوه بر آن ایمنی را برای ساختمان به ارمغان می آورد و سرعت آب و فاضلاب را در لوله ها کنترل می کند.

اگر سطح آب اروندرود صفر در نظر گرفته شود وقتی به زیرزمین این ساختمان میرسد، به یک متری زیرزمین میرسد و اگر ترازی کشیده شود، تمام آن محیط را اشباع خواهد کرد و به همین دلیل خاک منطقه بسیار نرم است. ابعاد استخر عامل اصلی در تعیین خاک برداری فضای استخر، تعداد آرماتورها، حجم بتن و سیمان مصرفی، هزینه ی مصالح مورد استفاده در نما و دیواره ها و میزان مصرف آب استخر است. فاضلاب ها یا هرز آب های دیگر سیستم و لوله کشی نباید در لایه های سطحی خاک ویا آب سطحی تخلیه شوند، مگر اینکه قبلا با روش مناسبی تصفیه شده باشند. بهتر است لولههای برق از لولههای فاضلاب فاصله داشته باشد، مابین لوله های مورد استفاده باید فاصله استاندارد رعایت شود، اگر در بخش هایی از ساختمان گرما یا سرما غالب است باید به مقاومت لولهها در برابر دما توجه داشت. فاصله مناسب میان لولههای فاضلاب و لولهکشی بهداشتی ساختمان چقدر است؟ لازم است تا تمامی مراحل لولهکشی ساختمان تحت نظارت بازرس و مطابق قوانین و نکات لوله کشی ساختمان صورت پذیرد. ۲٫ تأسیسات مکانیکی ساختمان باید با رعایت صرفهجویی در مصرف انرژی، طبق الزامات ذکر ده در مبحث نوزدهم صرفه جویی در مصرف انرژی طراحی و نصب شود.

درجه حرارت آبی که در اطراف اواپراتور چیلر به حرکت در می آید، بالا می رود برای خنک کردن آب از برج خنک کن استفاده می سایت airconditioner1 شود. بهتر است لولهکشی ساختمان از کف نباشد چرا که اوصولا لولهکشی آب از کف انجام میشود و این تداخل ممکن است به لولههای برق آسیب بزند. گاهی در لولهکشی سرد و گرم ساختمان لازم است تا ارتفاع لولهها را از کف ساختمان افزایش داده و تا زیر سقف ببرید. از نکات مهم لوله کشی ساختمان که باید به آن توجه کامل داشته باشیم، استفاده کردن از مصالح و لولههای مرغوب و بادوام است. افراد متخصص معتقدند در یک لولهکشی استاندارد و اصولی انشعابات بیجا نباید باشد و به طور کامل در مسیر کوتاه و مختصر و مفید نصب شوند.

ما در مورد استخرهای شنا برخی از بزرگترین متغیرها را بیان خواهیم کرد و فاکتورهای هزینه ای که همراه با هر یک هستند را تفکیک خواهیم کرد. یکی از مواردی که علاوه بر هزینه تعمیر تاسیسات استخر و جکوزی شرق و شمال تهران، به عنوان هزینه در هنگام مراجعات برخی از سرویسکاران لحاظ میگردد، ایاب ذهاب است. گاهی لازم است تا نحوه چیدمان لوله را تغییر دهید. برای این لوله کشی ابتدا باید در سازمان نظام مهندسی پرونده تشکیل دهید و بعد از تایید ناظر، کار شروع میشود. دکتر جان گری در سال 1851 شروع به ساخت دستگاه برودتی کرد که در سال 1880 به نتیجه رسید و بیشتر در زمینه کارهایی مثل منجد شدن گوشت و تهویه یخ استفاده میشد.

در بعضی موارد انتخاب پمپ های بیش از حد پر قدرت می تواند برق مصرفی را به شدت بالا برده و هزینه های سنگینی را بر مصرف کننده تحمیل کند. انتخاب لوله مناسب بعد از نقشه خوب و مهندسی شده باعث افزایش طول عمر و کیفیت لولهکشی فاضلاب میشود. در گذشته برای لولهکشی آب از لولههای فلزی استفاده میکردند. ولی از معایب آن نیز می توان به وزن بالا، نصب سخت، مستعد پوسیدگی و خوردگی بودن این لولهها اشاره کرد که باعث شده تا نسبت به گذشته کمتر مورد استفاده قرار بگیرند. این لولهها به علت نصب آسان، اجرای سریع، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی مورد توجه قرار گرفتند ولی این لوله ها نیز در دماهای بسیار پایین و بالا دچار شکستی یا تغییر فرم میشوند و در صورت گرفتگی نباید از دستگاه تراکم هوا استفاده کرد چون در مقابل فشار خارجی مقاومت زیادی ندارند.

این کار چند بار انجام میشود تا اطمینان کامل از اجرای صحیح لولهکشی حاصل شود. در حقیقت، علت اعتبار بالای ما میان شما عزیزان و اعتماد دوباره مشتریان قبلی، تخصص و مهارت کارشناسان ما است؛ بنابراین، هیچ وقت از اعتماد و اطمینان شما به تیم ما سوءاستفاده نخواهد شد. توزیع انشعاب به دو دسته آب سرد و آب گرم نیز عملا با لوله های پلیمری به نسبت لوله های فلزی راحت تر انجام شده و کمتر با سایر مشکلاتی که در این زمینه به وجود می آید مواجه خواهید شد. لوله های ریخته گری شده از طریق فناوری قالبگیری تولید می شوند؛ تولید لوله های بدون درز تا حداکثر طول ۳ متر با ضخامت کمتر در صنایع انجام می شود. چنانچه در طول اجرا بازرس نظارت داشته باشد بسیار بهتر خواهد بود. کمک گرفتن از ترفندهای لوله کشی ساختمان و اتصالات لوله کشی آب، باعث میشود تا هزینههای لوله کشی ساختمان بسیار کاهش پیدا کند و همچنان که قواعد و استاندارد های لازم هم رعایت شوند. در روش دوم لولهکشی در زیر سقف ساختمان انجام میشود. لولهکشی فاضلاب به دو صورت انجام میشود در روش قدیمیتر لولهکشی در کف ساختمان انجام میشود که هزینه آن در هنگام اجرا کم است ولی اگر صحیح انجام نشود هزینه اصلاحات آن بالا خواهد شد.

در برابر مواد شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. با ظهور مواد پلیمری، لوله های پلاستیکی نظیر لوله پلی اتیلن، لوله پوش فیت و لوله یو پی وی سی و لوله کاروگیت به بازار معرفی شده و در مدت کوتاهی توانستند به محبوبیت فوق العاده ای برسند، به طوری که مهندسان ترجیح می دهند از لوله های پلی اتیلن برای نصب در شبکه های انتقال آب و فاضلاب استفاده کنند. توجه به مسیر لوله فاضلاب یکی دیگر از نکات لوله کشی در ساختمان است که باید به آن توجه داشته باشیم. لوله کشی ساختمان از جمله موارد و قوانین مهمی میباشد که در لولهکشی و تأسیسات ساحتمان باید به آن دقت زیادی شود. لولهکشی آب ساختمان باید طبق اصول مهندسی موجود انجام شود تا به بهترین نحو بتوان آب را در بخشهای مختلف ساختمان جابهجا کرد و در آینده نیز مشکلاتی اعم از پوسیدگی و نشتی و افت فشار و سایر مشکلات که ناشی از عدم اجرای صحیح است پیش نیاید و منجر به هزینه اضافی و دوبارهکاری نشود. عرب عامری ادامه داد: افزایش دمای زمین در تولید برخی محصولات و مصالح ساختمانی، تولید سیمان و آلودگیهای زیست محیطی ناشی از آن، عمر مفید پایین ساختمانهای سنتی و دورریز بالای مصالح غیربازیافتی در ساختمانهایی که به روش سنتی احداث میشوند سبب شد به فکر تولید محصولی جدید باشیم.

طبق آخرین استانداردهای تعیین شده توسط سازمان آب و فاضلاب کشور، برای فاصله بین لولهکشی آب بهداشتی ساختمان و لوله فاضلاب لازم است فاصلهی حداقل نیم متر یا ۵۰ سانتیمتر در نظر بگیرید. لولهکشی ساختمان یکی از مراحل اصلی ساخت و ساز است که اگر به صورت اصولی و صحیح و با استفاده از لوله های مرغوب انجام نشود مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت که بعد از چند سال گریبانگیر صاحب خانه خواهد شد و مجبور می شوند شماره های لوله بازکنی را در گوشی خود ذخیره نمایند. در لوله بازکنی الهیه در خصوص انواع لوله آبرسانی ساختمان صحبت کرده ایم. نکته اینکه هدف ما در این مقاله این بود که مزایا و معایب ۸ نوع از انواع تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان ها و سوله ها را به طور اجمالی بررسی کنیم. توزیع متناسب آب سرد و گرم از مبدا به سمت مصرف کننده ها , هدف نهایی لوله کشی آب ساختمان است .

در ادامه به بررسی انواع لولهکشی ساختمان میپردازیم. در ادامه این مقاله با موارد زیر آشنا خواهیم شد. همانطور که اشاره شد مرحله اول برای لولهکشی ساختمان که برای انواع لولهکشی صدق میکند تهیه نقشه مناسب برای اینکار است. پس لازم است تا نقشه لولهکشی آب ساختمان را در ابتدای کار به بازرس نشان دهید و تأیید اولیه را از بازرس کسب کنید و بعد اقدام به نصب کنید. مثلا میتوانید یک مقوای ضحیم یا کارتن خالی در زیر آنها قرار دهید. نکته اینکه آبگرم مورد نیاز ایرواشر و زنت باید توسط بویلر یا پکیج گازسوز تامین شود. لازم به ذکر است که در اجرای لوله کشی آب در ساختمان به شیوه از بالا به پایین کاری کاملا تخصصی میباشد و لازم است از کارشناسان خبره در این مورد استفاده شود تا تمام پشتیبانیهای لازم از قبیل پمپ آب و مخزن ذخیره آب برای تامین فشار آب در داخل ساختمان و… پمپ کف کش نیز تقریبا عملکردی مشابه پمپ لجن کش دارد با این تفاوت که برای منتقل کردن آب استخرها، مخزن ها و حوضچه ها به کار برده می شود. برای مثال در یک ساختمان مسکونی در شمال کشور ( که تنها در برخی از بازه ها و در تعطیلات پیک مصرف وجود دارد.) استفاده از سیستم های غیر مرکزی به صرفه تر است.

لوله های فلزی که در زمان های قدیم برای انتقال آب و فاضلاب استفاده می شدند به تدریج و در اثر گذر زمان دچار خوردگی شده و در نهایت تخریب می شدند. این نوع پمپها وسایلی هستند که انتقال انرژی از آنها به سیال به صورت پریودیک و دورهای میباشد. چاه فاضلاب مملو از باکتری، ویروس و میکروبهای گوناگون است که در صورت پخش در محیط منازل یا محیط عمومی میتواند سلامتی افراد را با خطر جدی مواجهه سازد. 3-صفحات نگهدارنده لوله : این صفحات هم وظیفه نگه داشتن لوله ها را انجام میدهند و هم محفظه داخلی دیگ فولادی را از محیط خارج جدا میسازند در دیگ های با طول کم یک تیوب شیت در جلو و یکی در عقب دیگ نصب میشودولی در دیگ های با طول زیاد مابین تیوب شیت های عقب و جلو با تیوب شیت های دیگری هم فقط برای نگه داشتن لوله ها قرار داده میشود تیوب شیت های عقب و جلو به بدنه دیگ جوش داده میشوند لوله ها به تیوب شیت ها به روش گشاد کردن لوله با ابزاری با نام والس آب بندی میشوند این عمل را اکسپند (Expand ) مینامند .

از آنجایی که لولههای فلزی با گذشت زمان به دلایل مختلفی دچار پوسیدگی و زنگزدگی میشوند و عمر مفید بالایی ندارند بعد از چند سال نیاز به تعویض و یا تعمیرات داشتند که کار سخت و هزینه برداری هست. به همین دلیل امروزه از لولههای پلاستیکی که انواع مختلفی دارند و یا لولههای مقاوم در برابر خوردگی مانند لولههای گالوانیزه برای انتقال مایعات استفاده میشود. روش توکار امروزه رایج تر از توکار است. به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، یکی از بحثهای مهم و اساسی در ساخت و ساز ساختمان بحث لولهکشی ساختمان است. لولهکشی انواع مختلفی دارد که برای مصارف مختلف کاربرد دارد. روشهای مختلفی برای لولهکشی سیستم گرمایشی وجود دارد از جمله لوله کشی بصورت تک لولهای، دو لولهای(مستقیم و معکوس)، انشعابی و کلکتوری که روشهای رایجی هستند. هر چه جنس مرغوبتری برای لولهها انتخاب شود در اجرای بهینه و دوام سیستم لولهکشی نقش بسرایی دارد. در هنگام انتخاب مواد باید تغییرات در شرایط فرآیند که ممکن است رخ دهند، مانند تغییر در قدرت مواد در دمای بالا در نظر گرفته شود.

در لولهکشی برق از لولههای متنوعی استفاده میشود. لولههای پی وی سی، پلی اتیلن، پلی آمید، خرطومی فلزی و پلاستیکی و غیره استفاده میشود. امروزه لولههای پلیکا و انواع دیگر لولههای پلاستیکی بیشتر در این سیستم لولهکشی مورد استفاده قرار میگیرند. امروزه به کمک بازار آنلاین “خدمت از ما” می توانید به بهترین لوله کش سیار در شیراز متصل شوید و پیش از ثبت سفارش قیمت لوله کشی ساختمان شیراز را دریافت کنید. چراکه بروز هرگونه مشکل مانند پوسیدگی یا سوراخ شدن لولهها میتواند موجب نشتی آبشده و این مشکل صرفاً رفاه و آسایش ساکنان را مختل نمیکند، بلکه میتواند به بخشهای داخلی ساختمان آسیبهای جدی بزند. بیدقتی به این قوانین و نکات ممکن است یک فاجعه به همراه داشته باشد، چون یک لولهکشی غیر اصولی در درجه اول موجب نابودی بنای ساختمان و بعد زیبایی ساختمان خواهد شد و حتی تخریب و بازسازی مجدد لولهکشی و تأسیسات ساختمان موجب از بین رفتن آسایش و آرامش ساکنان ساختمان میشود.