مادربرد چیست؟ آشنایی با اجزای مادربرد

مادربرد چیست؟ آشنایی با اجزای مادربرد

بدین ترتیب چیپ پل جنوبی محلی مناسب برای دیدن سازنده چیپست است. رتبۀ دوم در لیست ۱۰ سازندۀ برتر مادربرد، برند MSI است که با نام Micro-Star International نیز شناخته می‌شود. این برند مادربرد در سال گذشته ۴ میلیارد دلار درآمد داشت که آن را به یکی از برترین شرکت‌های تولید مادربرد از نظر میزان فروش تبدیل کرد. این ورودی برای اتصال سیم خروجی منبع تغذیه به برد استفاده میشود، در واقع برق مورد نیاز مادربرد و تعدادی از قطعات روی آن توسط این بخش تامین میشود. برند های محبوب مادربرد MotherBoard به ترتیب الویت عبارتند از ایسوس,گیگابایت,پرایم,اینتل, … این کار آسان است، کافی است گیره‌های نگه‌دارنده را به سمت بیرون بکشید و سپس رم‌ها را از اسلات خارج نمایید.

هر کدام از سوکت‌های فوق از نوع خاصی از پردازنده‌ها پشتیبانی می‌کنند. همچنین هر چند که پشتیبانی از نوع خاصی از حافظه رم مربوط به پردازنده اصلی و مادربرد است اما در مورد سوکت نیز به کار می‌رود. مثلا گفته می‌شود فلان سوکتی از فلان حافظه رمی پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل در جدول زیر علاوه بر پردازنده‌های پشتیبانی شده توسط هر سوکت، نوع حافظه رمی که سوکت از آن پشتیبانی می‌کند نیز آورده شده است. چیپ پل شمالی (Northbridg) روی مادربردها بر اساس اینتل به پردازنده کمک می‌کند تا با رم کار کند. روی مادربردهای بر اساس AMD ارتباط کارت تصویر را فراهم می‌کند چون کنترل گر حافظه درون CPU قرار دارد.

مسدود کردن داده های فنی

همچنین به خاطر بسپارید که حداکثر ظرفیت رم که هر شکاف DIMM می‌پذیرد را نیز در نظر گرفته‌اید. البته می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه از رم‌های با ظرفیت کمتر نیز استفاده کنید. دو شرکت اینتل و ای‌ام‌دی تقریباً همه سی‌پی‌یوهای بازار مصرفی را تولید می‌کنند. اینتل به طور مشخص در این بازار پیشرو است و ای‌ام‌دی نیز معمولاً عملکردهای مشابهی را با قیمت‌های اندکی پایین‌تر ارائه می‌کند. این سؤال پیچیده‌ای است و احتمالاً برای پاسخ‌دهی دقیق آن به فضایی بیش از آنچه در این نوشته اختصاص داده‌ایم، نیاز خواهد بود.

سازندگان اصلی مادربورد[ویرایش]

هر نوع فن که به طور مستقیم به مادربورد وصل شده است در این مرحله باید جدا شود. این فن‌ها معمولاً به اتصال‌های چهار پین لبه مادربورد وصل می‌شوند. اگر هرگونه خمیر حرارتی روی سوکت و در نزدیکی پین‌های اتصال الکتریکی در خود سوکت جا مانده است، آن را به دقت و با پارچه خشک و یا یک گوش‌پاک‌کن تمیز کنید.

  • از ویژگی‌های مثبت این برنامه این است که اطلاعات شما را به سرور هیچ وب سایتی ارسال نمی‌کند.
  • از طرف دیگر چیپ ست جنوبی یا Southbridge  پشتیبانی و مدیریت برخی از دستگاه های توسعه و درایوهای ذخیره سازی حجیم مانند هارد درایو ها را بر عهده دارند.
  • در ادامه این نوشته به صورت گام‌به‌گام، سازگاری همه قطعات سخت‌افزاری را با مادربورد بررسی می‌کنیم و در صورتی که هر نوع ناسازگاری مشاهده کردید، می‌بایست آن قطعات را نیز به همراه سی‌پی‌یو تعویض کنید.
  • وظیفه این باتری تغذیه مادربرد برای نگه‌داری اطلاعات است.نگهداری و محاسبه زمان و تاریخ سیستم، در مدتی که سیستم خاموش است بر عهده این باتری ست.
  • اگر یک کارت گرافیک دارید آن را می‌توانید در این مرحله نصب کنید.
  • سوکت به بخشی از مادربورد گفته می‌شود که سی پی بو بر روی آن نصب می‌شود و به طور کلی ارتباط بین اجزای الکترونیکی را در رایانه با هم برقرار می‌کند.

برای تمام این کارها باید بدانید مارد بورد سیستم‌تان چیست تا قطعات سازگار با آن را تهیه کنید. برای فهمیدن مدل مادربورد روش‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا 5 روش تشخیص مادربرد را به شما آموزش می‌دهیم. برای اطلاع از جدیدترین قیمت ورک استیشن ، قیمت لپ تاپ و قیمت کامپیوتر می‌توانید روی لینک‌ها کلیک کنید.

مادربرد ایسوس مدل ASUS Prime B760M-A Wifi D4