آنچه در مورد شیر یکطرفه باید بدانیم! ‍ ولو ایران | کسری ساران

شیر یکطرفه دابل دیسک (Split disk Check Valve) یا دیسک دو تیکه در دو نوع لولایی و یا فنر برگشت تولید می شود. در شیر یک طرفه با دیسک پروانه ای، دیسک های مجرابند به واسطه یک پین یا شافت که دقیقا در وسط شیر قرار دارد، در کنار یکدیگر عمل باز و بسته شدن شیر را انجام می دهند. برای تنظیم سرعت بسته شدن دیسک ها هنگام برگشت سیال و جلوگیری از آن، همچنین به منظور کمک به آب بندی بهتر و بیشتر، در پشت این دیسک ها فنر های ارتجاعی تعبیه شده است. این شیر ها برای سیال هایی که فشار بالا و آشفتگی (ضربه قوچی) دارند، می تواند بسیار کاربردی باشد. شیر یک طرفه دابل دیسک با کم ترین افت فشار باز شده و سیال را از خود عبور می دهد. با توجه به درخواست مشتری، شیر دابل دیسک تا سایز 88 اینچ تولید می گردد.

  • اين شيرها به منظور جلوگيری از برگشت آب در خطوط آبرسانی استفاده و از صدمه ديدن ساير اجزاء جلوگيری به عمل می‌آورد.
  • که این موضوع می تواند در عملکرد سوپاپ دیگری که مستقیما روی شیر یک طرفه قرار دارند ، اختلال ایجاد می کند.
  • هنگامی که فشار برگشت سیال از فشار رفت سیال بیشتر می شود، اهرم به طور خودکار جلوی برگشت سیال را می گیرد.
  • ساختار چک ولو شامل بدنه، کاور، دیسک، پین لولا و حلقه سیت می باشد.

هدف این شیرها جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد فشار خطرناک از مجراهای بالا-بسته و سیستم های لوله کشی می باشد. شیر یکطرفه فورج با شکل دادن به فلزات و آلیاژها در حالی که به صورت جامد می باشد. این فرآیند از طریق ابزار برشکاری و ابزارهای حرارتی صنعتی تحت نیروهای فشاری خم کاری فلزات و آلیاژها انجام می شود که در نتیجه شیر آلات یکطرفه به صورت یک تکه تولید انواع شیر های صنعتی می گردند.

چک ولو یا شیر یک طرفه چیست؟

این شیرها در صنعت‌های مختلفی از جمله صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع چک ولو استیل به نحوی عملکرد (دریچه ای، سوپاپی، ویفری، دابل دیسک و غیره) و بر اساس نوع اتصال (دنده ای، فلنجی، جوشی) و یا بر اساس گرید استیل یا تریم و فشارکاری و درجه حرارت می توان دسته بندی شوند. شیر یکطرفه (Check Valve) با سایز DN20 و CLASS1500یکی از انواع شیر آلات مورد استفاده در صنایع مختلف است. این شیر ساخت شرکت BONNEY FORGE می باشد.چک ولوها معمولا در هر کاربرد صنعتی استفاده می شوند. عامل بستن این شیر شبیه به یک دیسک بوده که حول یک نقطه محوری مابین مرکز و لبه دیسک چرخیده و در مقابل صفحه نشیمنگاه قرار دارد. در نتیجه هنگام بسته شدن شیر، دیسک به سمت نشیمنگاه حرکت کرده و بر روی آن قرار می‌گیرد، همچنین هنگام بسته شدن آن، از روی نشیمنگاه بلند می‌شود.

الکتروپمپ آبرسانی Electro Pump DN 40

آنچه در مورد شیر یکطرفه باید بدانیم! ‍ ولو ایران | کسری ساران معمولاً یک پیکان بر روی هوزینگ ولو وجود دارد که جهت جریان مشخص می‌کند. در غیر این صورت باید شیر را امتحان کرد و مطمئن شد که در جهت درستی نصب شده است. اگر شیر در جهت معکوس نصب شده باشد، جریان نمی‌تواند درون سیستم حرکت کند و افزایش فشار می‌تواند باعث آسیب به شیر گردد. ساختار این شیر معمولاً شبیه به یک شیر یکطرفه نرمال است، اما مکانیزم کنترل خروجی اضافی آن (مانند اکچویتور، اهرم یا هندویل) باعث می‌شود که شیر صرفنظر از فشار جریان به طور خودکار بسته شود. شیر یکطرفه استاپ در واقع نسخه اصلاح شده شیر کروی قطع کن استاندارد است که استم آن به صورت دائمی به دیسک کروی چسبیده است. این نوع شیرهای یکطرفه از محبوب‌ترین آن‌هاست که هنگام باز بودن شیر مقاومت بسیار کمی در برابر جریان دارد.

با فشار سیال دیسک تا 180 درجه در جهت ورودی بالا می رود و سیال را عبور می دهد، در ادامه با افت فشار سیال و تغییر مسیر برگشت سیال، دیسک پایین آمده و مانع برگشتن سیال می گردد. تلاطم و آشفتگی در چک ولو دریچه ای بسیار کم بوده و معمولا در طراحی خطوط پایپینگ (Piping) همراه با گیت ولو (شیر دروازه ای) و شیر خودکار یا شیر یکطرفه دریچه ای (یک طرفه نوسانی) استفاده می شود. توصیه می شود در خطوطی که سیال دارای تلاطم و آشفتگی بوده و ممکن است با ضربه های ایجاد شده (ضربه قوچی) به دیسک و متعلقات شیر آسیبی به آن وارد شود، از این شیر استفاده نگردد. به عنوان مثال، عموما در سمت خروجی یک پمپ، جهت حفاظت از آن در برابر جریان معکوس نصب می شود. پمپ های سانتریفیوژ از جمله رایج ترین نوع پمپ های آب هستند که خودکار نمی باشند، بنابراین وجود یک شیر یکطرفه برای حفظ آب در داخل لوله ها، ضروری می باشد. شیر های یکطرفه همچنین در سیستم های تهویه اچ واک (سیستم های گرمایشی، تهویه، تهویه مطبوع) مورد استفاده قرار می گیرند.

بررسی طرز نصب شیر یک طرفه