تاسیسات ساختمان چیست: شرح کامل تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و زیر مجموعه های آن ها

در صورتی که این شیر در مسیر خروجی سیستم نصب نشده باشد، باعث میشود که بعد از خاموشی پمپ آب فشار از روی مایع که همان آب است برداشته شود و سیال مورد نظر به درون شبکه آب شهری بازگشته و پمپ آب مجددا روشن خواهد شد. افت فشار آب شهری دلایلی مانند افزایش مصرف در فصول گرم سال, از کار افتادن پمپ های آب سازمان منطقه ای آب, گرفتگی و انسداد یا ترکیدگی در انشعاب های آب شهری و وجود تخریب و ساخت و ساز در ساختمان های مجاور میتواند این موارد باشد که البته رفع این گونه مشکلات در حیطه وظایف اداره یا سازمان آب میباشد.

علاوه بر متعادل نگه داشتن ترکیب شیمیایی استخر ، ایده خوبی است که هر هفته یک یا دو هفته در روند خدمات تعمیرات استخر ، به استخر خود شوک دهید. در این شرایط تنها راه ممکن، بستن فلکه اصلی منزل و اقدام به تعمیر سیستم است که ممکن است ساعتها طول بکشد. اغلب دیده میشود که برای پیش تصفیه ورودی منزل تنها 2 عدد شیر طراحی میشود، در این موارد مشکلات زیادی بوجود می آورد. علت ديگري که مي تواند اين عيب را بوجود آورد طولاني بودن توقف هاي ترموستات است که در نتيجه آن،تبريد کولر شديدا” کاهش مي يابد. تقریبا میتوان گفت که علت افت فشار آب ساختمان در برخی از این آپارتمانها مانند موارد ذکر شده در سطور بالاست,اما ممکن است به غیر از دلایل فوق, در برخی از این ساختمانها با نصب پمپ در طبقه 4 , شاهد افت فشار در سایر واحد باشیم. اگر این مشکل فقط مربوط به واحد شما باشد و شما طبقه آخر ساختمان نباشید, 2 علت اصلی احتمالا موجب افت فشار آب شده باشد. علت اول که بررسی و رفع آن راحت تر است, گرفتگی و انسداد شیر فلکه های ورودی آب واحد است.

تمامی محاسبات لازم جهت طراحی تأسیسات بهداشتی، بر اساس استانداردهای تعریف شده در مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان انجام می گیرد. امروزه به دلیل وضعیت ناپایدار اقتصادی افراد به دنبال ارزانترین محصول می گردند. راحتی بشر امروزه بخشی غیر قابل چشم پوشی است. ضرورت پمپ آب در کارخانجات، مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و بسیاری از مراکز بزرگ دیگر و حتی امروزه در خانه ها بیش از جاهای دیگر وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است این مشکل به وجود بیاید که حتی هنگام بسته بودن شیر آب هم پمپ روشن شود و شروع به کار کند. با داشتن نقشه طراحی تاسیسات در آغاز کار برای بقیه آیتمهای معماری راحت تر پیش خواهد رفت چون گستردگی تاسیسات در تمام قسمتهای معماری به چشم می خورد برای مثال در طراحی نمای ساختمان باید سیم کشی های برق و روشنایی سر در و چراغ های دیواری برای نورپردازی در معماری از قبل دیده شود یا مثلا در داکت ها و رایزر تاسیسات هم همین منوال در پیش است موقعی که نقشه تاسیسات را داشته باشیم جایگذاری داکت در طراحلی داخلی دیوار ها از قبل جانمایی خواهد شد.

از آنجایی که پمپ آب نقش مهمی را تامین رفاه و آسایش ساکنین یک سازه ایفا میکند، بهتر است بلافاصله بعد از مشاهده خرابی و مشکل در آن به رفع آن بپردازید. در این روش اطراف کاسه استخر یک گاتر یا جوی در نظر گرفته می­شود و بهتر است سرتاسر لبه استخر چرخانده شود از این جوی یک یا چند خروجی به سمت تصفیه خانه می­رود و آب سرریزی را به تصفیه خانه می رساند . اگر نموداری وجود دارد که مختصات مناسب کلیدها را نشان می دهد، آن را ذخیره نکنید. سیستم های تاسیسات مرکزی توانایی ایجاد تمامی این موارد را در بازه های معقول مناسب برای انسان دارند.

پس ابتدا بایستی تک تک احتمالات را بررسی و قدم به قدم به پیدا کردن مشکل اصلی و رفع افت فشار آب ساختمان نزدیک شویم. همچنین پیشنهاد میشود در ابتدا و انتهای مسیر فیلترهای تصفیه آب ، دو عدد فشار سنج آب نصب شود تا بتوان میزان خرابی و گرفتگی فیلترها را زیر نظر داشت. زیرا به محض باز کردن مسیر مستقیم آب لوله کشی، از یک سمت فیلترها آب نشت خواهد کرد. در برخی موارد نیز ممکن است در شیرهای دیواری مانند شیر دوش یا شیر توالت در محل نصب شیر به اتصالات لوله کشی ذرات شن و ماسه گیر کرده باشند و این مشکل را میتوان با باز کردن و نصب مجدد شیر رفع نمود. این گونه انسداد ممکن است در پرکن شناور توالت فرنگی یا فلاش تانک نیز حادث شود.

اما اگر مساله با این شیوه باز هم پابرجا ماند , احتمالا علت کم بودن فشار آب گرم میتواند از گرفتگی رسوب در داخل رادیاتور و لوله کشی آبگرمکن شما باشد . به همین علت نصب پمپ, بدون منبع ذخیره آب بر اساس مقررات سازمان آب غیرقانونی تلقی میشود. هریک از این موارد میتواند به تنهایی باعث افت فشار آب ساختمان شود, و ممکن است این مشکل در تمام ساختمان , در برخی از واحدها یا در برخی از قسمتها مانند شیر دوش حمام رخ دهد. تامین آب لازم برای ساختمان های اداری و یا منازل مسکونی باید بر اساس فشار استاندارد باشد.

این مساله بعضا با نشتی شیر فلکه یا شیر دسته گازی ورودی آب ساختمان روی میدهد. به طور کلی افت فشار آب در 2 مورد افت فشار آب گرم و افت فشار آب سرد یا هر دو اتفاق میفتند که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند. سر و صدای پمپ در حین کار کردن ممکن است به دلایل مختلفی باشد که برخی از آنها را در بخشهای بالا نام بردیم. شاید در نگاه اول استفاده مجدد از آب خاکستری یک کار بزرگ باشد که نیاز به تاسیسات خاصی برای تصفیه و آماده سازی برای استفاده مجدد دارد. در صورتی که پمپ خراب شود و نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، قطعا واحدهایی از ساختمان که در طبقات بالاتر قرار دارند، به دلیل کاهش و افت فشار آب دچار مشکلاتی میشوند. اگر شما هم از پمپ آب استفاده میکنید، احتمالا با این مشکل مواجه شده باشید که پمپ در حین کار کردن سر و صدای زیادی از خودش تولید میکند. اما یک سری علل داخلی باعث میشود که شاهد افت فشار آب ساختمان حادث شود.

به دلیل اینکه در ساخت پمپ آب از قطعات تخصصی و حساسی استفاده شده است، توصیه میشود حتما تعمیر خرابیهای پمپ آب ساختمان را به شرکتهای فنی و مهندسی که به صورت تخصصی چنین خدماتی ارائه میدهند، بسپارید. این کاخ در ابتدا به صورت ساختمانی نیمهتمام بود که به شخصی به نام علیخان تعلق داشت و تپهای که ساختمان روی آن واقع شده بود، به تپهٔ علیخان معروف بود. در صورت تعویض شیر فلکه اگر باز هم مشکل پابرجا بماند, اگر لوله کشی آب سرد و گرم منزل شما از نوع لوله کشی گالوانیزه باشد که قطعا دچار انسداد و گرفتگی بوده و بایستی نسبت به تعویض و بازسازی لوله کشی اقدام کنید, و در صورت گالوانیزه نبودن, میتوان ابتدا با فشار آب یا باد اقدام به بازکردن گرفتگی لوله آب نموده و در صورتیکه بازهم موفق به رفع افت فشار آب نشدید, چاره ای جز تعویض مقطعی یا کلی لوله کشی آب سرد و گرم به صورت روکار یا توکار ندارید. یکی از مهمترین علتهای این لرزش و صداها میتواند زنگ زدگی یا خراب شدن بلبرینگهای سیستم باشد که در صورت عدم رسیدگی به موقع ممکن است منجر به سوختن پمپ شود.

زیرا آب گرم موجب فرسایش سریع تجهیزات میشود و اگر تکنسین لوله مناسبی را برای انشعاب آب گرم در نظر نگیرد، امکان واکنش شیمیایی لوله در برابر آب گرم وجود سایت airconditioner1 دارد. در مقاله بعد روش نصب دستگاه تصفیه آب ساختمان برای مجتمع های مسکونی آموزش داده می شود. همه اشکالات طراحی پیش تصفیه آب منزل ، طبق شکل های ذیل توضیح داده میشود. این مشکل ممکن است در مورد نصب پمپ در ساختمان های مجاور نیز اتفاق بیفتد, چرا ک نصب پمپ بدون وجود مخزن ذخیره آب موجب تخلیه مستمر آب موجود در لوله های مشترک شده و این مساله موجب افت فشار دیگر واحدها یا ساختمانهای همسایه میشود. در صورت وجود پمپ آب علت افت فشار آب ساختمان میتواند, نقص در عملکرد پمپ تحت فشار شامل خرابی یا عدم تنظیم پرشر سوییچ پمپ تحت فشار, کاهش باد یا خرابی مخزن تحت فشار و خرابی های دیگر قسمت های پمپ میباشد. علت کاهش فشار آب ساختمان میتواند از بیرون ساختمان و قبل از کنتور باشد و ممکن است مواردی از داخل ساختمان در این کاهش فشار دخیل باشد. 2. پمپ در معرض فشار وزن لوله ها نباشد. آب سخت به آبی گفته میشود که املاح معدنی زیادی دارد؛ املاحی مانند کلسیم و منیزیوم که در لوله ها رسوب میکنند و جریان آب را کاهش میدهند.

این مشکل ممکن است بر اثر مواردی مثل بالانس نبودن محل قرارگیری پمپ، نامرغوب بودن جنس پمپ و کیفیت پایین آن و وجود نقص در سیستم لوله کشی پیش بیاید که عدم رسیدگی به موقع به آنها میتواند منجر به خرابی پمپ آب ساختمان شود. لوله هایی که در بازار وجود دارند با جنس ها و کاربردهای بسیاری موجود هستند. در مکان هایی که هنوز اگوی شهری فعال نشده است، در لوله کشی فاضلاب، سه راهی اتصال به اگوی شهری پیش بینی شود. همزمان از طریق باز کردن مسیر اصلی این امکان فراهم میشود که در طول مدت تعمیر و سرویس تصفیه آب ، ساکنان منزل دسترسی به آب شهری داشته باشند. پمپ تقویت فشار آب ساختمان در انواع نیم اسب بخار، یک اسب بخار، یک و نیم اسب بخار و دو اسب بخار موجود می باشد. در کنار دلایل فوق ممکن است, اجرای لوله کشی آب با سایز نامناسب در لوله های اصلی و فرعی تاثیر مستقیمی با افت فشار آب در لوله داشته باشد. در مجتمع های مسکونی که واحدهای متعددی از آب لوله کشی استفاده می کنند، در صورتیکه از این روش استفاده شود، هنگام بروز حادثه ممکن است برای واحدها نارضایتی ایجاد میشود.

سیستم بای پس این امکان را فراهم می کند که هنگام تعویض فیلتر تصفیه آب ورودی منزل و یا زمانی که برای هوزینگ تصفیه آب ورودی ساختمان مشکلی پیش آمده و دچار شکستگی و نشتی آب شدند، بتوان با بستن مسیری که دستگاه در آن قرار دارد، عمل تعمیر و یا سرویس را انجام داد. برای رفع آن بایستی شیر فلکه باز شده و تمیز شود و درصورت عدم امکان آن نسبت به تعویض شیر فلکه یا مغزی آن اقدام کنید. عدم نصب شیر یک طرفه در مسیر خروجی، میتواند یکی از علتهای خاموش و روشن شدن متوالی پمپ آب ساختمان باشد. پس از انجام بررسی های لازم و فنی در مورد نوع پمپ مورد نیاز و انتخاب آن نوبت به خرید پمپ آب می رسد.

باید به این نکته توجه داشت که کار پمپ های آب صنعتی فقط انتقال آب نیست و این نوع پمپها با توجه به ساختاری که براساس آن طراحی و تعریف میشوند میتوانند سیالاتی اعم از آب ، نفت، مواد شیمیایی صنعتی، فاضلاب، گل و لای ، دوغاب و هر محصول غذایی غیر متراکم و به شکل آبکی را میتواند جابجا کند. چرا باید جهت تعمیر و رفع خرابیهای پمپ آب ساختمان به مراکز معتبر مراجعه کنید؟ چرا که در صورت مراجعه به تعمیرکاران مبتدی و غیرحرفهای ممکن است نه تنها پمپ تعمیر نشود، بلکه خرابیهای بیشتری هم به بار بیاید و فقط وقت و هزینه شما در این بین هدر شود. جهت رفع خرابی پمپ آب ساختمان بهتر است به کجا مراجعه کنید؟ اگر پمپ آب ساختمان شما هم دچار مشکل شده است و دیگر قادر نیست وظیفه خودش را به درستی انجام دهد، بهتر است هر چه سریعتر برای رسیدگی به این مشکل اقدام نمایید. گاهی اوقات ممکن است شاهد این مشکل باشید که پمپ آب با وجود اتصال به برق و برقدار بودن باز هم قادر به انجام وظیفه خود نباشد. بلبرینگهای یکی از قطعات مهم در پمپ به شمار میرند که وظیفه آنها نگهداری و حفظ محور پمپ در مرکز سقل آن است.