یکی از قطعات مهم آسانسور ، رنجیر جبران آن است. اگرچه در بسیاری از فیلمها ممکن است که ببینیم سیم بکسل آسانسور دچار از هم گسیختگی میشود و فاجعهای را میآفریند اما باید بدانیم که در حقیقت این موضوع بسیار غیر محتمل است؛ زیرا این سیمهای بکسل از جنس فولاد هستند و به گونهای ساخته شدهاند که توانایی تحمل وزنی چندین برابر چیزی را که واقعاً نیاز است را نیز دارند. اصطلاح داکت یا شفت آسانسور نیز معادل چاه آسانسور بوده و بین مهندسین رواج دارد.
عمدتا قطعات وارداتی آسانسور با توجه به کیفیت و مرغوبیت بالایی که دارند، دارای عمر طولانی تری بوده و قیمت آن ها نسبت به قطعات داخلی آسانسور ، بیش تر می باشد. ضربه گیر یا بافر آسانسور یکی دیگر از قطعات آسانسور است. باید توجه داشت که ضربه گیر ها ، برای متوقف کردن کابین به هنگام سقوط آزاد آن طراحی نشده اند. نکته دیگر درمورد اسانسور هیدرولیکی این است که هزینه موتورهای هیدرولیک بسیار بالاتر از موتور آسانسور کششی میباشد بههمین خاطر در ایران کمتر از آسانسور هیدرولیکی استفاده میشود؛ همچنین نکته قابل توجه در آسانسورهای هیدرولیک این است که خیلی از افراد تصور میکنند مصرف برق این آسانسورها نسبت به آسانسورهای کششی بسیار بالاتر است ولی این مورد درست نیست؛ برخلاف تصور عمومی این آسانسورها مصرف برق بالایی ندارند چرا که کار موتور هیدرولیکی و فشار روغن فقط در حرکت به سمت بالا نیاز است و برای حرکت کابین آسانسور به سمت پایین نیازی به کار موتور و ایجاد فشار روغن نیست و برای حرکت به سمت پایین موتور هیدرولیکی خاموش است و فقط با با بازکردن شیر و تخلیه کنترل شده روغن جک هیدرولیک ، کابین آسانسور به آرامی به سمت پایین میرود.
به طور مثال، بهتر است در انتهای دستورالعمل استفاده درست از آسانسور، بخشی تحت عنوان علائم خرابی نیز اضافه شود. بسیاری از قطعاتی که در آسانسور های داخل کشور به کار می روند، خارجی و وارداتی می باشند. گاورنر آسانسور وسیله ای مکانیکی است که از طریق سیم بکسل یا زنجیر به سیستم ترمز ایمنی کابین (پاراشوت آسانسور) یا وزنه تعادل آسانسور (در صورت وجود) متصل می شود تا هنگام افزایش بیش از حد سرعت ، کابین آسانسور را قفل نموده و ضمن ارسال فرمان قطع برق موتور آسانسور ، سیستم ترمز ایمنی را فعال نماید. انواع آسانسور های گیرلس بازدهی و راندمان بیشتری نسبت به آسانسورهای گیربکس دار و آسانسورهای هیدرولیک دارند.از این رو در پروژه های مهم اداری ، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.باید دانست اندازه کوچک موتور باعث شده است امکان کوچک کردن موتورخانه برای سازندگان ساختمان وجود داشته باشد. این سیستم های بالابر و آسانسورها در جاهای خاص صنعتی مانند کارخانه جات الیافت مصنوعی و صنایع پتروشیمی وکارخانجات سیمان، معادن، سیلو ها و غیره مورد استفاده قرارمی گیرند.
گاورنر های آسانسور انواع مختلفی دارند که معمول ترین نوع این قطعات ، گاورنر با حرکت عمودی یا پاندولی (آونگی) و گاورنر سانتریفیوژی یا گاورنر گریز از مرکز می باشد. آسانسور های کششی جزو پیچیده ترین آسانسورها هستند که از قطعات مختلفی تشکیل شده اند، به همین دلیل نصب آنها نیز دشوار است. اگر به هر دلیلی کابین آسانسور با سرعت بیش تر از سرعت اسمی آن به سمت انتهای چاه سقوط کند و سایر سیستم های ایمنی نیز عمل نکنند، ضربه گیر ها از شدت برخورد کابین می کاهند. این نوع آسانسورها باید از نظر ابعاد کابین این ظرفیت را داشته باشد که حداقل یک تخت بیمارستان ویک پرستار در کنار آن در کابین این آسانسور جایگزیند. ما دارای چندین مرکز با تعمیرکاران حرفهای و با تجربه در تهران هستیم, که میتوانند همهی مشکلات و ایرادات آسانسور را با هر نوع برند و مدلی تعمیر کنند.
انواع آسانسور قرار است بارها، افراد و کالاها را از طبقات پایین تر به بالاتر و بالعکس منتقل کنند. در این آسانسورها از لحاظ ارتفاع محدودیتی وجود نداشته اما بهتر است تا ارتفاع سه طبقه از سیستم هیدرولیک و برای ارتفاعهای بالاتر از آن از سیستم کششی استفاده شود. کابین آسانسور از سه بخش عمده شامل چارچوب (یوک)، سکو (محل استقرار مسافر یا بار)، دیواره ها شامل سقف ، کف ، درب ، دیواره های جانبی ، پوشش های داخلی و تزئینات کابین آسانسور ، تشکیل شده است. ریل آسانسور یکی از قطعات آسانسور است که وظیفهی هدایت کابین یا وزنه تعادل را بر عهده دارد. کفشک یکی از قطعات مکانیکال آسانسور است که در هدایت قاب وزنه و کابین در امتداد ریل ها نقش مهمی را ایفا می کند.
از همین رو تعداد کمی از شرکت های آسانسور توانایی طراحی و مونتاژ، محاسبات و پیاده سازی پروژه های آسانسورهای صنعتی و بالابر صنعتی را دارند، مخصوصا اگر قابلیت ضد اشتعال و ضد انفجارو ضد آب بودن به پروژه افزوده گردد. شرایط نصب در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی متفاوت است. هزینه نصب نهایی در آپارتمان ها با توجه به تعداد طبقات آن ها متفاوت است. مغزی سیم بکسل می تواند از جنس پنبه ، کنف ، فولاد و یا پروپیلن باشد که با توجه به سایز و ضریب ایمنی آن، می توان از مغزی های متفاوت استفاده نمود. از متداول ترین تابلو فرمان هایی که در آسانسورها مورد استفاده قرار می گیرد می توان به تابلو فرمان میکروپروسسوری کلمورگن اشاره نمود.
8-6-1 دربهای کابین باید بدون روزنه باشند. همچنین به دلیل ابعاد بزرگ و نوع استفاده ی خاص این نوع از آسانسور ها باید استاندارد های معین و مشخصی را هم در ابعاد و هم هم در سیستم موتور خانه ای رعایت نماید. لذا تا زمانی که سرعت آسانسور استاندارد و مطابق با سرعت اسمی آن است، حرکت پاندول ها به صورت نرمال بوده، اما زمانی که سرعت بیش تر از سرعت اسمی شود، تواتر حرکت اهرم ها زیاد شده و باعث پرتاب اهرم ها به سمت بیرون و قفل شدن کابین خواهد شد. همان طور که گفته شده علاوه بر استفاده از تجهیزات و متریال استاندارد، نصب و راه اندازی صحیح آسانسور بسیار مهم است، به طوری که اجرای صحیح آسانسور با متریال کاملا معمولی شاید در مقایسه با اجرای ناصحیح با متریال درجه یک بسیار ایمن تر و حرکت روان تری داشته باشد. گاورنر پاندولی دارای اهرمی در قسمت میانی بوده و در دور محور آسانسور ، نوسان دارد و صرفا زمانی که آسانسور شتاب بیش تری بگیرد، نوسان اهرم بیش تر می شود و با تحریک میله محرک ، زبانه پایینی اهرم از طریق درگیری با چرخ آن، موجب متوقف شدن کابین آسانسور می گردد.
یوک آسانسور ، چارچوب فلزی کابین است که کل کابین را در بر کلیک کنید می گیرد. این طناب فولادی معمولا از طریق تاباندن تعدادی رشته سیم فلزی به دور یک هسته مفتولی شکل از جنس فولاد ، ساخته می شود. هسته مرکزی سیم بکسل ها قسمت اصلی آن ها بوده و تعیین کننده خواص خمشی آن ها می باشد. در آسانسور تمام وزن کابین و مسافرین توسط یوک به سیم بکسل ها و یا سیستم هیدرولیک منتقل می شود. حتما می دانید که گرانروی (نرمی و چسبندگی) روغن با دماهای مختلف تغییر می کند برای همین حفظ دمای روغن در موتورخانه آسانسور هیدرولیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بطور نمونه یکی از مهمترین ایراداتی که برای بعضی آسانسورهای هیدرولیکی پیش می آید در فصل زمستان بدلیل کاهش دمای محیط عمل انتقال کابین آسانسور به بالا یا پایین با مشکلاتی همراه است برای حل این مشکل باید دمای محیط را دمای نرمال بین ۲۰ الی ۳۵ درجه فراهم نمود و یا می توان در مخزن روغن آسانسور هیدرولیک، دستگاه گرمکن برقی قرار داد تا دمای روغن در سطح خاصی باشد و و یا اینکه می توان در فصول سرما روغن با ویسکوزیت کم استفاده نمود و در فصل گرم روغن استاندارد آسانسور مربوطه را استفاده کرد.
تعمیر اسانسور
به تعویق انداختن زمان سرویس میتواند باعث خرابی بیشتر قطعات آسانسور شود. پس از نصب و راه اندازی بالابر و نصب پمپ به پیستون، زمان تامین ایمنی ماشین آسانسور و اتصال نیروی محرکه هیدرولیکی به آن است. شرکت خدمات آسانسور با استفاده از یک چک لیست یا جدول از پیش تعیین شده، آسانسور را به مشتری تحویل میدهد و پس از نصب و راه اندازی، امنیت و صحت عملکرد آن را تایید میکند. کف کابین یا به تعبیری سکوی کابین آسانسور نیز لازم است از مصالح مناسب به نحوی طراحی و اجرا گردد که به راحتی بتواند وزن مسافرین و بار را تحمل کند. در واقع کابین یکی از قطعات مکانیکی آسانسور و به عبارتی مهم ترین بخشی از آسانسور است که مسافرین با آن در ارتباط هستند.
زمانی که سیستم محرک یک آسانسور به هر دلیلی متوقف می شود، سیستم ترمز آن فعال می شود و کابین در هر موقعیتی که هست، ثابت می ماند. ۱۸- شرکت سما آسانبر ایساتیس ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در یزد می باشد. ۴۴- شرکت کیفیت تراز ایمان ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در بجنورد (خراسان شمالی) می باشد. آسانسورهای هیدرولیکی برای راندن روغن به درون سیلندر و پیستون از پمپ فشار روغن، موتور و شیر صنعتی استفاده میکند، این عملکرد سبب به حرکت درآوردن اتاقک آسانسور می شود. آسانسور های خانگی، آسانسور های صنعتی نظیر آسانسور های ضد انفجار و ضد غبار، آسانسور های خدماتی، بیمارستانی، خودرو بر و … آسانسور بیمارستانی، آسانسور های بیمار بر و بیمارستان با توجه به نوع کاربری خاصی که دارند و از آنها جهت جابه جایی تخت های بیمارستانی استفاده میشود که ابعاد آنها بزرگ است باید همه ازنظر ابعاد کابین و هم ازنظر سیستم های موتورخانه ای دارای استانداردهای مخصوص باشند.
اتابک، خراسان، خزانه فلاح، خزانه بخارایی، شاپور، مولوی، سیروس، دروازه غار، جوادیه، یافت آباد، منیریه، امیریه، شوش، بازار تهران. پونک، سعادت آباد، شهرک غرب، ونک, جنت آباد. آسانسورهای ضد غبار برای کارخانه جات و واحدهای صنعتی خاص قابل استفاده می باشد. همچنین استفاده از موتور های بدون گیربکس موجب کاهش لرزش کابین آسانسور در حین حرکت شده و حتی مصرف برق را نیز کاهش می دهد. آسانسورهای پانوراما از شیشه طراحی کرد که پس از عملکرد یک موتور سه فاز. استفاده از آسانسور ماشینبر نیاز به برق مصرفی سه فاز دارد. از دیگر موارد مهم در انتخاب آسانسور توان جا به جایی یا همان سرعت جا به جایی است که بر اساس متر بر ثانیه بیان می شود. این قطعات آسانسور معمولا از فلز مقاومی ساخته شده و سایر تجهیزات و قطعات کابین آسانسور بعد از نصب به آن متصل می گردد.
انواع اسانسور
اما نگران نباشید آژیر خطر آماده است تا قطعات این مدل آسانسور را با بالاترین کیفیت برای شما تامین گرداند. یکی از متداول ترین انواع گاورنر آسانسور ، مدل سانتریفیوژی می باشد. شرکتهای سرویس و نگهداری عموما بسوی استفاده از این روشهای اثبات شده برای دسترسی به اهداف بخش سرویس و نگهداری پیش می روند. این وسیله ای ارتجاعی برای جلوگیری از برخورد کنترل نشده کابین و یا وزنه تعادل به کف چاهک آسانسور به کار می رود. این قطعات لازم است به نحوی طراحی و انتخاب گردند که قسمتی از انرژی جنبشی کابین آسانسور را مستهلک کنند. همچنین آدرس شرکت مهندسین پویا صنعت باسمه جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و …
انواع آسانسور های هیدرولیک شامل مسافربر، بیمارستانی، باربر و خودروبر که ظرفیتی بین 300 تا 2000 کیلوگرم دارند. در قوانین جدید هر نوع ساختمانی که احتمال دارد افراد معلول با صندلی چرخدار عبور و مرور نمائید بایستی به آسانسور تخت بر مجهز گردند. این آسانسور ها و بالابر ها باید به قطعات و بخش های خاص تجهیز گردند و نیاز به زیر ساخت مناسب و استراکچر مقاوم و عایق کاری، طراحی متفاوت با دیگر انواع آسانسور ها را دارند. همچنین آدرس شرکت تیوا طراحان آسیا جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … همچنین آدرس شرکت نیکو بران امین آسانبر سبلان جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و …
قطعات اسانسور
البته باید توجه نمود که قیمت موتور گیرلس آسانسور بیش تر از قیمت موتور گیربکس آسانسور می باشد. از طرفی ، در موتور گیرلس آسانسور به جهت حذف گیربکس از موتور ، ابعاد موتور کوچک تر می شود و این امکان را ایجاد می کند تا موتور بتواند در چاه آسانسور نصب گردد. لذا آسانسور در این سیستم قادر به حرکت در دو سرعت مختلف می باشد. در واقع در این نوع آسانسور دیگر موتوری در بالای چاه آسانسور وجود ندارد بههمین دلیل طبیعتا پشت بام خانه زیباتر خواهد بود. از طرفی در صورت وجود تعمیرکار در انتهای چاهک آسانسور ، دچار صدمه و آسیب نمی گردد. ارتفاع بین طبقات، ارتفاع آسانسور و سرعت بالا و پایین رفتن کابین آسانسور از دیگر مواردی است که در آیین نامه نصب آسانسور نوشته شده است. به همین سبب امنیت و زیبایی آن دو ، معیاری است که لازم است در طراحی کابین لحاظ گردد.
اما سر انجام در سال ۱۸۰۰ میلادی تکنولوژی آسانسور پیشرفت خود را آغاز کرده تا اینکه در سال ۱۸۲۳ دو معمار انگلیسی اتاقکی ساختند که توسط نیروی بخار جا به جا میشد ولی آنچنان قابل اعتماد نبود.اما پس از آن شخصی به نام الیشا اوتیس که بنیان گذار اولین شرکت ساخت آسانسور نیز هست با طراحی آسانسوری ایمن با طراحی ترمز ایمنی که امروزه آنرا آسانسور کششی مینامیم پا به عرصه نهاد. اگر قبل از اینکه درب طبقه را ببندیم کابین شروع به حرکت کند چه میشود؟ درب کابین آسانسور یکی از مهم ترین قطعات کابین است که عمدتا به صورت نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک و در مدل های دو لته و سه لته ساخته می شود.